LowCarbonara

En carbonara gjord med vitkål istället för pasta. Man kan säkert använda sig av zuccini om man gillar det.

Du behöver:
Vitkål
2 paket bacon
1 lök, gul eller röd
3 ägg (+ extra ägg till serveringen)
1 dl grädde
100 gram ost
smör + olivolja
svartpeppar och lite trocamare

Gör så här:
Strimla vitkålen ganska tunt och låt den svettas i en kastrull med olivolja + smör. Sätt på låg värme och gärna ett lock på så inte vitaminerna smiter ut medans du steker tärnad bacon med lök.
Stäng av värmen på baconet och blanda ihop riven ost med grädde, ägg och mycket svartpeppar i en bunke. (Använd lite trocamare, inte för mycket eftersom baconet är så salt)
Häll blandningen på baconet och värm upp försiktigt (så det inte bränns eller blir omelett av det hela)
Servera gärna med en äggula och häll på lite extra svartpeppar ovanpå.

Mycket gott!

Visste du att:
De flesta svarta oliver är inga riktiga svarta oliver utan gröna som på kemisk väg berövats sin smak och därefter gjorts svarta. Att dessa oliver av låg kvalitet har så jämn svärta, som om de hade färgats in med skokräm, borde kanske ha fått oss att reagera. Först blir oliver gröna och därefter, om de får sitta kvar på trädet tillräckligt länge, vackert mörka i olika nyanser. Men i fuskbranschen har man inte tid att låta oliverna mogna utan plockar dem medan de fortfarande är gröna. Först läggs de i ett bad med lut. Därefter syrabehandlas de, vilket förändrar färgen. I nästa skede använder man järnglukonat för att svärtan ska stabiliseras. Och efter pastöriseringen är det bara att packa dem på burkar som kan säljas till intet ont anande konsumenter.

 

 

5 thoughts on “LowCarbonara

  1. Läste en kommentar på kostdoktorn.se att du hade kört Lchf under amning. Har tidigare kört Lchf å gått ner, å under graviditeten åt ja inte lchf. Men nu 4 veckor efter förlossningnen funderar ja på att börja igen. Har läst att många får bättre mjölk och att den mättar längre, för just nu äter tösen min med ungefär 2 timmars mellanrum. Ville bara kolla hur strikt du var? Och hur omställningsfasen var?

    • Hej, omställningen var jättejobbig för huvet, mest för att jag var sockerolist innan. Tänk dig att plötsligt sluta med heroin lixom, lite så var det för huvet, men kände ändå inte direkt sug efter socker. Men när jag väl kommit in i ketos så har jag sen dess aldrig mått så bra i hela mitt liv. Mjölken blev mkt fetare och finare, han blev mätt snabbare och höll sig mätt längre.
      Jättestrikt har jag aldrig varit, äter mkt mejerier och lassar på med grönsaker, jag gick ändå ner alla 15 kg på 2 månader.
      Och sonen utvecklas som han ska trots att jag inte ätit ”som man ska”. Han lärde sig gå vid 10 månader etc så det går ju ingen nöd på honom =)

  2. Härligt 😀 Tänkte de där med vätskan, man förlorar juh endel första dagarna, å som de är nu så dricker ja säkert 2-3 liter per dag. Tidigare när ja gick på Lchf så drack ja 1,5 liter å då ammade ja inte. Man behöver juh den där extra vätskan till bröstmjölken, men har de ändå gått bra?? Känns som surt om mjölken skulle sina nu när amningen känns bra, förra barnet ville ja inte alls amma. Just nu känns de som att ja kanske väntar med lchf till ja är färdig med amningen, fast ja mår så mkt bättre när ja kör de.

    • jag behövde inte dricka mer iaf, det funkade fint ändå, hur gammal är bebisen? För mig var det mest i början som jag var sådär sjukt törstig när jag ammade, men när jag gick över till lchf så hade det lugnat sig

    • jag behövde inte dricka mer iaf, det funkade fint ändå, hur gammal är bebisen? För mig var det mest i början som jag var sådär sjukt törstig när jag ammade, men när jag gick över till lchf så hade det lugnat sig.
      + att jag trappade ner, mest för att jag ville ha mina mackor till frukost 😛 Så körde bröd till frukost och lchf resten av dan, fortsatte att ha honung i teet ett bra tag och gick ner ändå. Nu kör jag kaffe till frukost å sen äter jag inte förns det är lunch =)

Kommentera

